OPEN FORUM Background Paper Collection -- Paper 1

 

 

 

Notwendige,  unerläßliche Faktoren für eine  DIALOG, Erörterungs und Entscheidungskultur

Requisite Requirements

The Laws in simple english words are nicely put in simplified way here:

*               PLEASE NOTE – WE ARE PRESENTLY TRANSLATING the last 3 columns – please come back soon !  

 

 

 

Notwendige / Unerlässliche:

Systemic „Law“

Sources / Originated by:

REQUISITE:

 

*           Beschreibung

*           Beispiel für die Vernachlässigung des Kriteriums

*      Beispiel für die Berücksichtigung des Kriterium

Vielfalt

RequisiteVariety

Ashby

 

Wertschätzung der Vielfalt der Perspektiven und Positionen

Scheitern des Runden Tisches...

(Uhlmann)

 

Sparsamkeit /

Minimalität

Requisite Parisomony, Miller, Warfield

 

 

 

 

Dringlichkeit/

Wichtigkeit

(Bedeutsamkeit ?)

Requisite Saliency

Boulding

Common Frames of References (Noel Brown)

 

Relative Wichtigkeit kann nur durch Vergleich innerhalb eines Sets und Rahmens erkannt werden.

Frame of Reference...

 

 

Bedeutung

qualitativ (Weisheit – Wert?)

Requisite Meaning

Peirce

 

Bedeutung und Weisheit werden im Gespräch nur gefunden wenn die Teilnehmer nach der Beziehung von Ähnlichkeiten, Prioritäten, Einflüssen, etc. innerhalb des Sets“ ermitteln

 

 

Autonomie

in der Ermittlung von Unterschieden

Requisite Autonomy of Distinction Making

Tsivacou

 

Es ist sicherzustellen das die Autonomie und Athentizität jedes Teilnehmers bei der Erörterung gewahrt bleibt.

 

 

Weiterentwicklung der Betrachtung und Erkenntnis

(Evolution nicht Fixierung)

Requisite Evolution of Observation

Dye

 

Die Voraussetzung für Lernen ist das (gemeinsame) Suchen nach Gemeinsamkeiten und Zusammenhängen

 

 

ACTION

und (Pragmatismus ?)

Requisite Action

Laoris, Christakis

 

Worte ohne Aktion bleiben schal und vergebens, Wahrnehmungen ohne Konzepte blind, und Konzepte ohne Wahrnehmungen leer !

(frei nach I. Kant siehe auch unten)

 

 

Rahmensetzung *

FRAMING

(general orientation): *

“Outline-Conditions” below are work in progress

 

 

 

 

DIVERSITY of

Representations

multi-lingual/cultural – extended cultual expressions and sign-systems **

 Requisite Inclusion of  systems and forms of expression and presentation

Warburg, Stachowiak, Peirce, Benking   

 

 Wie oben !!

Der Unterschied liegt in der sinbeziehung andere Formen, einer Poly-Kontextualität jenseits von Dualismen. Siehe Spinoza, Leibniz,…

 

 

KONTEXT  and ORIENTATION*

Extensionalität / Positionalität

intersectorial across scales and sectors

siehe:  Zusammenhang und Zusammenhalt  und Local Community Decision making with a Cognitive Panorama

see also: data traps and frames, group and clan-think – see Warfield.

Requisite Context and Situation

Inclusion of  temporal and spacial scales and “intangible  dimensions”

Positionality and Perspectivity

Jonas, Plessner, Bateson, Benking    

 

 Wie oben !!

Der Unterschied liegt in der poly-contextualität jenseits von Dualismen und deren konkreten Darstellung.

Siehe Spinoza, Leibniz,… erweitert durch Jean Gebser und Herbert Stachowiak

See: Higher Education and Grand Challenges below.

 

 

* Framing or “common/general versus specific Frames of references” is a central concern in decision making and modern “attention economy” communication strategies. The focus is not to overwhelm the audience and secure a clear slot for focussed information and concern. See also hypercognition, the work of Lakoff, where the definiton depends on the outline drawn. I recommend to look onto the Conceptual Superstructure work started in the early 90ies and work done in the field of environmetnal research and management (meta-data versus meta-information) and terminology research, reposities and switching systems. See also Supersigns and Superstructures below.

** regarding Sign Systems and Cultural Systems, Supersigns and Superstructures see:   http://benking.de/systems/codata/CODATA-MIST2005-ppt-s_files/frame.htm SLIDE 20 and 27 and this about ethics with space and time horizon http://benking.de/jonas-1993.html  and http://benking.de/mitgefuehl-leiden.html   sorry only in German so far but this might be a good starter: *  SHOW or SCHAU ? http://benking.de/show-schau.htm. Please see also the proposal: humanities and virtual worlds (PDF) – for New Peace Dialogues (ALF) – Volumes on Future of Higher EducationGrand Challenges – and last not least and again again the work of Alexander Christakis, Warfield, Ozbekhan, and Jantsch.

*    PLEASE NOTE – WE ARE PRESENTLY TRANSLATING the last 3 columns – please come back soon !

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